Cum se manifestă anxietatea

Anxietatea

mart. 27

În ultimii ani, anxietatea legată de locul de muncă și de performanțele profesionale a crescut foarte mult. Iată doar câteva exemple de situații întâlnite în discuțiile mele cu clienții:

Îmi organizez cu o zi înainte sarcinile pe care le am de făcut, mă pregătesc de dimineață să mă țin de planificare, dar apoi începe să sune telefonul cu tot felul de sarcini urgente din partea șefilor și toată organizarea mea se duce pe apa sâmbetei. La un moment dat simțeam un blocaj, că nu mai pot face față, pur și simplu mi se bloca creierul. Iar acum simt o stare de neliniște permanentă când sunt la serviciu, pentru că nu știu niciodată ce se poate întâmpla. – Sorin, agent vânzări

Am primit o propunere de job exact în domeniul care îmi place și în loc să mă bucur de oportunitate, mă gândesc cu groază că nu am să fac față. Am ajuns să nu mai dorm noaptea făcându-mi griji. Știu că toate aceste gânduri sunt iraționale, dar nu le pot opri. – Alina, specialist comunicare

Îmi doresc să fac foarte multe lucruri și simt că nu îmi ajunge timpul, uneori aș prefera să nu mai dorm noaptea, adorm cu greutate, nu mă pot odihni, nu mă pot relaxa. Simt o stare de încordare permanentă, să fiu tot timpul în gardă, să fac mai mult, mai bine. – Elena, consultant marketing direct

Am amânat până acum de 3 ori un examen. De două ori am ajuns la ușa sălii de examen și nu am intrat. Simt o presiune enormă pe creier, o neliniște puternică atunci când mă gândesc să dau acest examen. Îmi vin tot felul de gânduri în minte, toate auto-sabotoare și nu le pot opri. – Cornelia, profesor

Am schimbat în ultimii ani mai multe job-uri. Nu știu ce se întâmplă, dar pare că nu mă mai integrez nicăieri. Sunt chiar atât de ”perimat”? Am ajuns să fiu exagerat de atent la orice mișcare pe care o fac la muncă și să îmi fac griji că nu o să rezist nici aici. – Florin, reprezentant vânzări

Alte motive de îngrijorare care duc la anxietate sunt referitoare la familie, sănătate sau bani.

Copilul meu este bolnăvicios, am avut ceva probleme cu el încă de când era mic și aproape că intru în panică numai când îl aud că spune că îl doare ceva. Datorită neliniștii permanente referitoare la el, nu mă mai pot ocupa cum trebuie de afacerea mea. – Liliana, mama unui copil de 4 ani, antreprenor

Soțul meu a decis să divorțăm. Mi se pare o măsură extremă, noi încă ne iubim și eu consider că mai putem să ne salvăm căsnicia, dar el refuză să vorbească cu mine. Toată situația asta mă depășește, mă simt pierdută, dezorientată când mă gândesc la viitor. – Gina, profesor

Nu mă mai ajung cu banii. Simt anxietate de fiecare dată când vin facturile și mă gândesc cu groază cum am să le acopăr și luna asta, deși în fiecare lună o scot la capăt, dar consumul emoțional mă termină. – Cornelia, contabil

Am trecut până acum prin mai multe operații chirurgicale, am luat o perioadă mare de timp tratament și am ajuns să îmi fie teamă de cel mai mic simptom. Nu mă pot abține să nu mă îngrijorez la orice mi se pare anormal la corpul meu, chiar și o balonare sau o durere musculară. – Camelia, profesor

Multe din aceste emoții ai spune că sunt justificate.

Da, pe o perioadă scurtă de timp, e normal să simți îngrijorare, anxietate. Toate aceste emoții vin să îți spună ceva, te alertează că ceva nu este în regulă și trebuie să te pregătești.

În schimb, cu ce ajută sau pe cine ajută să păstrezi aceste emoții o perioadă mai mare de timp?

Nu ajută cu nimic și pe nimeni.

Și cu toate astea, de ce continuăm să simțim atât de intens toate aceste emoții negative?

Pentru că nu am fost învățați ce să facem cu emoțiile noastre. E bine să știi că emoțiile negative nu dispar niciodată de la sine, ci ele se adună și formează un bagaj emoțional pe care îl cărăm cu noi fără să știm. E ca și când ai duce un rucsac în spate și pentru fiecare problemă, teamă, îngrijorare, ai pune câte o cărămidă sau un pietroi. Gândește-te la vârsta ta, la toate greutățile prin care ai trecut în viață și poate vei avea o imagine mai clară a cât de mare și greu e rucsacul tău … sau poate vei observa că s-a transformat într-un sac imens. Noile experiențe vin la pachet cu toată încărcătura emoțională de până atunci. Adică se activează tot sacul acela greu încărcat cu griji, teamă, neliniște.Noile experiențe vin la pachet cu toată încărcătura emoțională de până atunci.

Doar în momentul în care te eliberezi de acest bagaj emoțional și rescrii modul în care te raportezi la situațiile tale de viață, ajungi să fii conștient de emoțiile tale. Iar pe mai departe, trăirile tale să fie în concordanță cu ceea ce se întâmplă în acel moment. După mai multă practică vei putea să te eliberezi ușor de ele, prin simpla alegere de a le trăi sau nu.

De unde să începi?

  1. Conștientizează că tu nu ești emoțiile tale, că tu nu ești situațiile tale de viață. Fă un pas înapoi din acest tumult emoțional.
  2. Învață tehnici care să te ajute să te detașezi de problemele tale: yoga, tai chi, meditatie, chi cong, tehnici de respirație, tehnici de eliberare emoțională.
  3. Fă-ți un ritual din a folosi cel puțin o tehnică cu regularitate. Așa cum ai grijă zilnic de corpul tău la exterior, așa e necesar să ai grijă zilnic de el și la interior.
  4. Apelează la un specialist în traume emoționale care te poate ajuta să elimini cât mai repede și mai ușor bagajul emoțional și să identifici exact acele momente cheie.

EFT – Emotional Freedom Techniques – Tehnicile de Eliberare Emoțională sunt ușor de învățat și de folosit și deja sunt multe persoane care le practică individual. Pentru a vedea îmbunătățiri în situația voastră emoțională, iată câteva recomandări:

  1. Fii specific atunci când folosești EFT; conectează-te cu problema ta particulară.
  2. Nu folosi șabloane gen ”Chiar dacă simt anxietate, …” pentru că nu va funcționa. Anxietatea este ceva foarte general, e necesar, așa cum am spus mai sus, să fii specific pe problemele tale.
  3. Dacă urmărești video-uri pe youtube cu alți specialiști EFT care dau ”rețete” la cheie, este important să știi că urmărind acel video și făcând EFT după acea persoană, îți poți schimba în bine pe moment starea emoțională, dar nu înseamnă că ai rezolvat problema.
  4. Pentru a rezolva definitiv problema legată de anxietate e necesar să ajungi la cauză, la acel moment specific din trecutul tău ce poartă impregnată această emoție. De multe ori, acel moment/acele momente sunt în copilăria mică, poate chiar în primele luni de viață.
  5. Poți vedea îmbunătățiri importante folosind singur EFT în situația în care practici zilnic o perioadă mare de timp (luni sau chiar ani).

Ca sa înțelegi mai bine ce înseamnă să lucrezi cu aceste tehnici, programează o ședință de terapie EFT cu un specialist. Am lucrat cu zeci de persoane pe anxietate, atacuri de panica și depresie și știu ce pot face aceste tehnici și pentru a vindeca aceste probleme.  Până nu încerci, nu crezi!

Scrie-mi un mail pe contact@eftforyou.ro sau un mesaj privat pe pagina de Facebook.

>